امیدان حضور جوان

موسسه امیدان حضور جوان ارائه دهنده خدمات مشاوره روانشناسی ، مشاوره شغلی ، مشاوره قبل از ازدواج و ... میباشد

امیدان حضور جوان

موسسه امیدان حضور جوان ارائه دهنده خدمات مشاوره روانشناسی ، مشاوره شغلی ، مشاوره قبل از ازدواج و ... میباشد

نقش زن و مرد در زندگی زناشویی

در ادامه مبحث مربوط به ازدواج، به بررسی نقش ها و انتظارات زن و مرد به هنگام ازدواج می پردازیم. در قسمت قبل ، نکاتی پیرامون ازدواج ، گفتیم که زن و مرد از لحاظ ساختار تفکری با یکدیگر متفاوت هستند اما این بدین معنا نیست که نمی توانند در کنار یکدیگر از لحاظ روانی به آرامش برسند ، چرا که با شناخت تفاوت های فردی و جنسیتی می توان ازدواج ناموفق را به ازدواج موفق تبدیل کرد.  همچنین در ادامه توضیح دادیم که در جوامع مدرن و با بالا رفتن سطح فرهنگ جامعه ، زنان تمایل پیدا کرده اند که همانند مردها بیرون از منزل کار کنند و این روند با مشکلاتی از طرف هم مردها و هم زن ها پدیدار شده . چرا که دیگر کسی نیست که منزل را گرم نگه دارد . در ادامه همچنین صحبت شد که این نقش ها را مردها باید کم کم منطبق بر واقعیت امروزی قرار دهند  و همچنین زنان هم انتظاراتشان از مردها را به شکل سازش گرایانه تری اصلاح کنند.

در ادامه بحث ازدواج به این موضوع می پردازیم که چگونه زن ها و مردها می توانند یکدیگر را به شکل عینی تر حمایت کنند و اصطلاحا ساپورت کنند.

زنان به چه شکلی از مردان درخواست کمک کنند

اغلب مردها وقتی زنانشان در بیرون از منزل کار می کنند تا به امرار معاش خانواده کمک نمایند ، بیشتر در خانه کار می کنند. وقتی زن و شوهر هر دو بیرون از خانه کار می کنند ، اگر مرد به اندازه کافی در خانه کار نکند، باید به جای انتقاد از او ، راه های مناسبی برای درخواست کمک پیدا کرد. زنان نباید فرض را بر این بگذارند که صرفا به این دلیل که آن ها می دانند چه کارهایی باید انجام شود ، مردان هم می دانند.

زنان به چه شکلی از مردان درخواست کمک کنند

زنان باید بدانند که چگونه از همسر خود تقاضای همکاری بیشتر کنند. مردها عاشق طرح و برنامه اند. طرح ها خاص و مشخص هستند. هر طرح نقطه شروع و نقطه پایانی دارد. مرد می تواند مشخص کند که می خواهد چه کار کند ، چگونه می خواهد این کار را انجام بدهد ، و از همه این ها مهم تر ، در چه زمانی می خواهد این کار را بکند. مردها کارهایی را که مهم تر می پندارند اول انجام می دهند. وقتی طرحی انجام می شود ، مرد می داند که کارش جایی به حساب می آید و بی اهمیت ارزیابی نمی شود. این ها جملگی به او انرژی و انگیزه می دهد. در ادامه مطلب توضیح داده می شود که زنان چگونه می توانند به جای درخواست های کلی و عمومی ، خواسته های خود را به شکل مشخص مطرح نمایند.

اگر زن در شب به خصوصی خسته است ، می تواند به شوهرش بگوید :  ممکن است امشب غذا درست کنی یا از بیرون چیزی بخری؟

اگر ظرف های شسته نشده روی هم انباشته شده اند ، می تواند بگوید : ممکن است امشب تو ظرف ها را بشویی؟ نباید انتظار داشته باشد که شوهرش خود به خود این کار را انجام دهد.

بررسی نقش های مرد و زن در ازدواج

اگر به مواد غذایی احتیاج دارد ، به جای این که خودش به فروشگاه برود و خرید کند ، می تواند به شوهرش بگوید : لطفا این فهرست را برای من از فروشگاه تهیه کن.

در هر یک از این مثال ها ، زن طرحی ارائه می دهد که شروع و پایان دارد . مردها روی طرح های خاص بهتر کار می کنند تا روی کارهای عمومی و روزمره. مرد وقتی خسته باشد ، انجام دادن کارهای روزمره به ندرت برایش اولویت پیدا می کند. در مورد زنان اینگونه نیست. حتی اگر مرد خسته باشد ، طرحی که پایان مشخص داشته باشد به او انرژی فوق العاده می دهد. این گونه ، عادت می کند که بیشتر در انجام دادن کارها مشارکت نماید.

انتظارات نادرست را در ازدواج خود بشناسید

اغلب مردان ذاتا اهل انجام دادن کارهای خانه ، ارتباط برقرارکننده خوب ، و یا همسری احساساتی نیستند. اما این رویایی است که زنان در سر می پرورانند. با آن که بعضی از مردان سعی می کنند این رویای زنان را تحقق بخشند ، در پایان هم زن و هم شوهر ناامید و دلسرد می شوند. ممکن است مرد سال ها تلاش کند ، اما کم کم حرارتش فرو می نشیند. بعضی از مردان در اوایل آشنایی و روزهای اول ازدواج این کار را می کنند،  اما بعد تسلیم می شوند و از این کار دست می کشند ، زیرا نمی توانند انتظارات همسرشان را برآورده سازند. وقتی این اتفاق می افتد ، مرد ممکن است ناگهان علاقه خود را از دست بدهد و حتی دلیلش را هم نداند. احساس می کند آن قدرها به زنش علاقه ندارد ، نه به این دلیل که او زن مناسبی برایش نیست ، بلکه به این دلیل که احساس می کند با انتظاراتی غیر واقع بینانه رو به روست. خوشبخت زنی است که می داند مردش از پس انجام دادن چه اموری بر می آید. این گونه می تواند بیشتر و بیشتر از شوهرش کمک بگیرد.

انتظارات نادرست را در ازدواج خود بشناسید

به همین شکل ، اغلب زنان همسری نیستند که مردان انتظار دارند. غیرواقع بینانه است که مردی انتظار داشته باشد زنش همیشه روحیه خوبی داشته باشد ، متوقع نباشد ، و هرگز چیزی نخواهد. غیر واقع بینانه است که بخواهد زن همیشه عاشقانه رفتار کند. بسییاری از زنان سعی می کنند این رویا را تحقق بخشند ، و بعد وقتی همسرشان آنچه را آنها می خواهند تامین نمی کند ، ناراحت می شوند.

مردان وقتی نیازهای جدید زنان را در درک کنند ، طبیعتا انگیزه پیدا می کنند که بیشتر به آنها کمک نمایند. مردانی که این کار را می کنند باید دقت کنند که زمانی را هم برای خودشان در نظر بگیرند ، در غیر این صورت هر دو کلافه و فرسوده می شوند. خوشبخت مردی است که نیاز های شخصی خود را برطرف نماید و بعد به نیاز های زنش برسد ، که برای انجام دادن کارهای خانه به کمک او احتیاج دارد.

خوشبختانه واقعیت بسیار زیباتر از رویاست. ما دنبال عشق واقعی می گردیم و اگر انتظارات درستی داشته باشیم می توانیم آن را بیابیم. به اتفاق می توانیم تغییراتی کوچک اما تعیین کننده در جهت کمک به یکدیگر ایجاد کنیم.

کاهش تنش میان زوجین

افزون بر این ، بینش جدید درباره تفاوت هایمان به ما کمک می کند که بدانیم و به خاطر داشته  باشیم که مشکل اصلی چیست : افزایش فشار عصبی.

می توانیم به جای آنکه همسر خود را مقصر بدانیم ، تقصیر را گردن فشار عصبی بیاندازیم. اغلب اشتباه است که گمان کنیم تفاوت هایمان زیاد تر از آنست که بتوانیم با هم ارتباط برقرار کنیم. واقعیت این است که فشار عصبی می تواند میان ما فاصله ایجاد کند . وقتی بیاموزیم که در سختی ها و مواقع پر تنش از خود و همسرمان بیشتر حمایت کنیم می توانیم از تنش موجود بکاهیم. تنش که حذف شود ، تفاوت ها دیگر مشکل ساز نخواهد بود. با کاهش تنش ، تفاوت های ما موجب خرسندی ما می شود.


مشاوره خانواده

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.