امیدان حضور جوان

موسسه امیدان حضور جوان ارائه دهنده خدمات مشاوره روانشناسی ، مشاوره شغلی ، مشاوره قبل از ازدواج و ... میباشد

امیدان حضور جوان

موسسه امیدان حضور جوان ارائه دهنده خدمات مشاوره روانشناسی ، مشاوره شغلی ، مشاوره قبل از ازدواج و ... میباشد

دردسرهای زندگی زناشویی بعد از بچه‌دار شدن

بسیاری از زنان برای مادر شدن و بچه‌دار شدن اشتیاق دارند. دوست دارند درباره‌ی بچه‌ها بدانند، بچه‌ی خودشان را بزرگ کنند و از این راه، رابطه‌ی خودشان با شریک زندگیشان را به سطح بالاتری برساند. در سرتاسر دنیا مردم باور دارند که پدر یا مادر شدن بزرگ‌ترین موهبتی است که هر کس می‌تواند دریافت کند.
مشاوره روانشناسی خانواده بیان می‌کند یکی از مسائلی که ممکن است در زندگی مشترک برای زوجین اتفاق بیفتد، فاصله گرفتن و سرد شدن روابط زناشویی بعد از بچه‌دار شدن و در زمان بارداری است. هر چند که بچه‌دار شدن امری خوشایند است ولی در حالی که زوجین آمادگی لازم برای بچه‌دار شدن را نداشته باشند، آنان را با مشکلاتی مواجه می‌کند. 

 علت سردی و دردسرهای زندگی زناشویی بعد از بچه‌دار شدن

مشاوره روانشناسی خانواده علت‌های دردسرهای زندگی زناشویی بعد از بچه‌دار شدن را موارد زیر می‌داند.

استرس همراه با نوزاد جدید و اثرات آن:

وقتی باردار شدید، احتمالاً طیفی از احساسات را تجربه کرده‌اید، از جمله اضطراب و ناامنی شدید؛ اما لذت تبدیل شدن به پدر و مادر معمولاً بر استرس و ترس غلبه می‌کند. اگر چه هنگامی که نوزاد متولد می‌شود و اضطراب اولیه به تدریج کاهش می‌یابد، زن و شوهر اغلب با ترس و وحشت از تنش و جر و بحث در هر جنبه از زندگی خود مواجه می‌شوند. به طور ناگهانی تمام ترس‌ها، شک و تردیدها، ناامنی‌ها و نارضایتی‌ها ظاهر می‌شوند و زندگی روزمره‌ی والدین را در بر می‌گیرد، شدت این احساسات معمولاً برای والدین جدید بسیار ناراحت‌کننده است، به طوری که رابطه‌ی آنها شروع به، به‌هم خوردن می‌کند.

اضطراب دائمی و نوسان در هورمون‌ها:

داشتن یک نوزاد جدید در خانه با میزان دیوانه‌کننده‌ای از تجربیات جدید همراه است و توانایی‌های فوق انسانی را نیاز دارد تا بتواند همه‌ی این کارها را انجام دهد. شما یک محرومیت کامل از خواب را تجربه خواهید کرد که برای مدتی طولانی‌تر از چیزی که به آن امید داشتید ادامه دارد. شما تحت تأثیر زنجیره‌ای تمام‌نشدنی از تغذیه، تعویض پوشک و چرت زدن قرار دارید. توانایی شما برای یادگیری و عملکرد سریع امتحان خواهد شد. لازم به ذکر نیست که حالت اضطراب در مورد سلامت و آینده نوزادتان دائمی است و همه اینها با نوسانات طاقت‌فرسای هورمون‌ها نیز همراه است. در نتیجه جای تعجب نیست که زندگی زناشویی‌تان آخرین نکته در فهرست اولویت‌های شما باشد.

شما متوجه خواهید شد که فراموش کرده‌اید چگونه دو نفره با هم می‌نشستید، تلویزیون تماشا می‌کردید، با یکدیگر نوشیدنی می‌خوردید، به سینما می‌رفتید یا در هنگام شب با هم صحبت می‌کردید. این مسئله یک رخنه در رابطه عاشقانه به وجود می‌آورد، مهم نیست که قبل از داشتن فرزندتان چقدر به هم نزدیگک بودید، اکنون زمان این است که زندگی زناشویی شما امتحان شود.


پیشنهاد می کنیم بخوانید :   چهار گام برای شروع کسب و کار در حوزۀ علوم انسانی

گذر از دنیای دو نفره به زندگی سه نفره

حفظ رابطه‌ی زناشویی پس از بچه‌دار شدن به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد، چیزی که در این دوره همیشه کم می‌آورید. اما خبر خوب اینکه گذر از مشکلات و سختی‌های این دوره با کمی تلاش ممکن می‌شود و تلاش‌تان بی‌تردید به بار خواهد نشست. مشاوره روانشناسی خانواده راهکارهای زیر را برای گذر از دنیای دو نفره به سه نفره پیشنهاد می‌کند.


کارهای خانه

با به دنیا آمدن بچه کارهای خانه دو برابر می‌شود. انجام پایاپای کارهای خانه ممکن است برای مدتی اثرگذار باشد؛ اما حساب‌کشی و غر زدن‌های پیوسته در درازمدت دلخوری‌ها و تنش‌ها را بیشتر می‌کند. راه‌حل خوب این است که وظایف هر کس را مشخص کنید و فهرست کارها را در مکان مشخصی جلوی چشم قرار دهید. بهتر است وظایف زن و شوهر هر هفته جابه‌جا شوند.

اگر به گمان‌تان نیمی از کارهای خانه را شما انجام می‌دهید، همسرتان هم نیم دیگر را انجام می‌دهد؛ اما اگر به نظرتان بیشتر بار بر دوش شماست، باید سر راست خواسته‌تان را مطرح کنید.

تشکر کردن از مردها را فراموش نکنید. شاید نامنصفانه به نظر برسد، چون معمولاً کسی از خانم‌ها به خاطر انجام کارهای خانه تشکر نمی‌کند؛ اما تشکر کردن باعث می‌شود مردها درخواست‌های بعدی‌تان را مشتاقانه‌تر بپذیرید. به علاوه خوش‌رویی و لطافت فشارها را کم می‌کند.

روش‌های تربیتی

ممکن است روش تربیتی هر یک از شما رفتار و اقدامات دیگری را خنثی کند. خوب است که روش‌های مختلف تربیتی را بدانید و آنها را به کار ببرید؛ اما باید دید نظرتان درباره‌ی خواب، خوراک و انضباط کودک بعد از 4 شب بی‌خوابی چیست! ممکن است در حالی که باور دارید کودک باید رها باشد و آنقدر گریه کند تا خوابش ببرد، متوجه شوید همسرتان به هیچ وجه تحمل اشک و ناله را ندارد. در این صورت شاید روش هر یک از شما مقابل دیگری قرار بگیرد.

مشاوره روانشناسی خانواده عنوان می‌کند که بهتر است درباره‌ی مسائل مربوط به فرزندتان با یکدیگر به توافق برسید. در موارد ویژه با پزشک کودکان مشورت کنید. نظرات مختلف را مطالعه کنید و با توجه به شرایط‌‌تان تصمیم بگیرید کدام روش برایتان مناسب است و از سختی‌ها نترسید.


دردسرهای زندگی زناشویی بعد از بچه‌دار شدن

رابطه‌ی جنسی

پس از بچه‌دار شدن رابطه‌ی جنسی‌تان کمتر می‌شود، با زحمت و دردسر بیشتر. البته که شما عاشق یکدیگر هستید، فقط حال و حوصله‌ی این کارها را ندارید، پس گام نخست این است که حال و حوصله‌اش را پیدا کنید. بهترین راه‌حل این است که برای رابطه‌ی جنسی‌تان نقشه بکشید؛ انگار می‌خواهید قراری عاشقانه داشته باشید.

پدر و مادرهای باتجربه برای افزایش دفعات رابطه‌ی جنسی توصیه می‌کنند که مطمئن شوید شب‌ها اثری از بچه و خرده‌ریزهایش در اتاق خوابتان نیست.

زمان‌های دونفره

وقت‌گذرانی‌های دونفره‌تان اکنون صرف خانواده می‌شود. فرقی نمی‌کند پس از چندین سال زندگی مشترک یا بی‌فاصله پس از ازدواج تصمیم به بجه‌دار شدن بگیرید، گذر از حال و هوای دونفره و ورود به زندگی خانوادگی چالش بزرگی است. بیشتر زوج‌ها پس از ازدواج هم، زمان‌هایی مخصوص به خودشان دارند، هر یک جداگانه با دوستان خودشان وقت می‌گذرانند، کارهای مورد علاقه‌شان را به تنهایی یا با دوستان انجام می‌دهند و … . پس از بچه‌دار شدن انگار زن و شوهر جدایی‌ناپذیرند. با این حال هیچ وقت خودشان دو نفر تنها نیستند.

مشاوره روانشناسی خانواده برای حل این مشکل دو راه‌حل پیشنهاد می‌دهد. نخست باید با هم و به طور مشترک برنامه‌ریزی و زمان‌بندی کنید. در کنار قرارهایتان، زمان‌هایی را به جلسه‌ها اختصاص دهید. در این جلسه‌ها درباره‌ی کارهای خانه و مسائل مربوط به بچه بحث و تصمیم‌گیری کنید. این گونه قرارهایتان به صحبت درباره‌ی بچه نمی‌گذرد و می‌توانید درباره‌ی چیزهایی که دوست دارید حرف بزیند.

نکته دوم این است که زمان‌هایی را به تنهایی برای خودتان اختصاص دهید. این زمان‌ها را مانند هدیه‌ای به خودتان و خانواده‌تان بدانید، چون باعث می‌شود شما با انرژی و روحیه‌ی بیشتری به کنار عزیزانتان بازگردید. این برای هر دو نفرتان صدق می‌کند.


منبع: مشاوره روانشناسی خانواده

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.