مرکز مشاوره روانشناسی موسسه امیدان حضور جوان در رابطه با آشنایی هر چه بیشتر مخاطبان با روانشناسی کودک ، توانایی های نوزادان را مرور می کند. در این نوشتار به شما کمک می کنیم تواناییهای نوزاد خود را بشناسید.
از زمره مهمترین، حساس ترین، خلاق ترین و پربارترین دوره زندگی دوره نوجوانی است. با شروع دوره نوجوانی و همزمان با تغییرات فیزیولوژیک و جسمانی، ذهن انسان از حالت خام قبلی خارج شده و صورت انتزاعی به خود می گیرد. در تفکرات نوجوان استدلال، استنتاج و پرداختن به مفاهیمی مثل موضوعات و نگرانی های مربوط به آینده، مفاهیم وجودی و نگرش به خود و جهان هستی به شکل مستقل از نگرش خانواده شکل می گیرد. در این نوشتار به مبحث خانواده و بحرانهای نوجوانی پرداخته ایم.مفاهیم معنوی و ارتباط انسان با اخلاقیات تقویت می گردد. وابستگی های نوجوان و دغدغه های او از مسائل مربوط به خانواده فراتر می رود و وسعت بیشتری پیدا می کند. در این دوره است که ارتباطات اجتماعی موجودیت رسمی تری پیدا می کند و اثرگذاری و اثرپذیری در قالب گروه همسالان و جامعه پیرامون انسان به فعل می رسد . ادامه مطلب ...
مرکز مشاوره روانشناسی موسسه امیدان حضور جوان در رابطه با آشنایی هر چه بیشتر مخاطبان با روانشناسی کودک ، توانایی های نوزادان را مرور می کند. در این نوشتار به شما کمک می کنیم تواناییهای نوزاد خود را بشناسید.
در اواخر سده ی نوزدهم ، ویلیام جیمز اظهار داشت که نوزاد دنیا را به صورت صحنه آشفته از صوت و تصویر تجربه می کند. این اندیشه تا اواخر دهه هزار و نهصد شصت رواج داشت. اما اکنون می دانیم که در همان بدو تولد تمام دستگاه های حسی نوزاد فعالند و او کاملا آماده یادگیری درباره محیط جدید خود است. از آنجا که شیرخوارگان قادر نیستند توضیح دهند که چه می کنند و چه می اندیشند ، روانشناسان برای بررسی توانایی آنها به ابداع برخی شیوه های بسیار ابتکاری پرداخته اند. اساس این روش ها ، ایجاد تغییراتی به شیوه خاص در محیط کودک و مشاهده پاسخ های کودک است. برای مثال محققی ممکن است صوت یا نور چشمک زنی را ارائه کند و آنگاه ببیند که ضربان قلب کودک تغییر می کند یا سرش را بر می گرداند و یا محکم تر به پستانک مک می زند یا نه. در بعضی موارد، پژوهشگر دو محرک را همزمان ارائه می کند تا ببیند آیا کودک به یکی از آنها مدت طولانی تری نگاه می کند یا نه. نگاه طولانی تر به یکی از دو محرک ، دلالت بر آن دارد که کودک توانسته است محرک ها را از هم متمایز سازد و یکی را بر دیگری ترجیح دهد. در این قسمت ، برخی یافته های پژوهشی در مورد توانایی های نوباوگان را با بررسی های مربوط به بینایی شیرخواره ها مقایسه می کنیم.